Zóna: Tajemství Černobylu
Autor: Maciej Drewing, Krzysztof Zarucki
Grafika: Wojciech Bajor, Tomek Zarucki
Vydavatelství: Rebel - hru na český trh přináší ADC Blacfire Entertainment
Typ hry: postapokalyptická, strategická
Počet hráčů: 1 - 4
Hrací doba: 120 - 180 min
Doporučená cena: cca 1499 Kč
Když se řekne Černobyl, pravděpodobně se vám ihned vybaví rok 1986 a havárie v jaderném reaktoru tamní elektrárny. Situace byla natolik kritická, že vojsko muselo evakuovat celé město Pripjať a přilehlé okolí. Okolo místa havárie vznikl téměř třicetikilometrový uzavřený okruh, do kterého nemohl nikdo bez povolení vstoupit a kterému se začalo přezdívat Zóna. Co když vám ale řeknu, že to, co jste v mediích slyšeli, není pravda? Co když po výbuchu v Zóně začali Sověti budovat tajné podzemní bunkry a laboratoře, kde prováděli tajné experimenty?
Hrstka lidí, kteří byli očitými svědky a nebáli se mluvit o tom, co viděli, tvrdí, že Zóna je zamořena anomáliemi odporujícími fyzikální zákony a plná podivných událostí. Někteří z nich dokonce vzpomínají na noční ticho, prolomené nelidskými výkřiky a kvílením tak podivným, až z toho šel mráz po zádech. Sověti po dlouhých letech výzkumu, začínají Zónu opouštět. Mezi místními se začínají šířit zvěsti, že sarkofág, který na roztaveném reaktoru vojsko postavilo, začíná být nestabilní a hrozí kataklyzmatická katastrofa. Přestože je oblast plná znepokojujících jevů, najde se skupina lidí, která do Zóny dobrovolně a na vlastní nebezpečí vstupuje. Jsou to mrchožrouti, kteří v Zóně hledají anomálie a artefakty, které mají na černém trhu cenu zlata. I přes varování úřadů, zůstávají v Zóně a snaží se ze situace vytěžit co nejvíce. Čas se jim ale krátí. Sami mrchožrouti cítí, že se v Zóně děje něco špatného. Mají poslední šanci dostat se do sarkofágu, aby zjistili, zda se tam nachází legendární "Zdroj" - matka všech artefaktů, která by svému nálezci zajistila doživotní slávu a život v luxusu.
Hráči se ujímají role mrchožroutů mířících skrze Zónu do útrob sarkofágu s jedinou nadějí. Najít "Zdroj" a rozlousknout tajemství, které Zóna ve svém nitru ukrývá. Cesta to však nebude jednoduchá, hráči budou muset projít třemi různě obtížnými oblastmi, ve kterých na ně budou číhat nepřátelé v podobě anomálií a mutantů a budou nuceni objevit a infiltrovat dvě tajná vládní zařízení. Aby toho nebylo málo, po celou dobu budou muset dávat pozor na silné úniky radiace, které mohou Zónu zamořit bez jakéhokoliv varování a zabít vše živé. Jen ten nejrychlejší z nich, který dokáže v této nehostinné krajině přežít a dojít až k sarkofágu, může pomýšlet na vítězství.
Hra je rozdělena na kola, které se skládají z po sobě jdoucích fází. V každé fázi se hráči postupně ve svých tazích střídají.
Fáze akcí
Každý hráč provede maximálně 2 akce. Může to být pohyb po hracím plánu, aktivace místní akce, vyhodnocení střetnutí s hrozbou v dané oblasti, odpočinek nebo vstup do tajných vládních lokací za účelem prolomení jednoho ze dvou tajemství potřebných pro vstup do sarkofágu. Pojďme se teď společně na jednotlivé akce podívat podrobněji.
Pohyb - aktivace a posun figurky Mrchožrouta na herním plánu do sousední lokace.
Provádění místních akcí - každá z lokalit má svou vlastní akci, kterou může hráč využít. Pokud se hráč nachází ve Vesnici, může zaplatit a opravit si až 3 poškození na svých předmětech. V případě, že má dobrou reputaci, může opravit další 2 poškození. Navíc může v této lokaci tábořit, což znamená, že může snížit svou únavu, vyléčit si zranění, prodat trofej poraženého mutanta, prodat a nakoupit předměty z desky tržiště.
Vyhodnocení střetnutí - pokud se v lokaci, do které hráč vstoupí, nachází žeton hrozby nebo pokud je na jakékoliv kartě uvedeno "střetnutí", musí se toto střetnutí ihned vyhodnotit. Hráči se ve hře mohou střetnout s anomálií nebo mutantem. Střet, chcete-li boj, probíhá hodem kostkou. Nejdříve hráč musí provést zkoušku ostražitosti s obtížnosti uvedenou na žetonu anomálie či mutanta. Mutant Cargantua má obtížnost ostražitosti na hodnotě 2. Hráč porovná hodnotu mutanta se svou hodnotou ostražitosti. Poté hodí třemi kostkami, na kterých jsou vyobrazeny tři různé symboly: plusové a mínusové znaménko a symbol zranění. Výsledný hod kostkou se vyhodnotí, veškerá mínusová znaménka snižují mrchožroutovu ostražitost, naopak plusy zvyšují hodnotu dané schopnosti. Pokud na kostkách padne 2x symbol zranění, mrchožrout utrpí jedno zranění. Výsledek hodu lze ovlivnit speciálními předměty, které má hráč ve své výbavě. Takové předměty jsou označeny modifikátorem se symbolem plus, který přidává 1 k výsledku či přeškrtnutý symbol minusového znaménka, který ruší jedno hozené mínus na kostce. Jestliže hráč nemá ve svém batohu žádné vhodné vybavení, může hod kostkami ovlivnit tzv. "napínáním sil", kdy zvýší svou únavu o 1 a opakuje hod jednou kostkou. Pokud hráč ve zkoušce uspěje (výsledné číslo ostražitosti je vyšší než protivníka), mutant ho nezaregistruje a on může pokračovat ve svém dobrodružství dále. Může se ale také rozhodnout, že mutanta či anomálii bude konfrontovat. Pokud se tak stane, hráč porovná své hodnoty schopností s protivníkem, hodí kostkami a výsledek vyhodnotí. V boji s mutantem musí hráči obvykle provést zkoušku fyzické síly, naopak v boji s anomálií se podrobují zkoušce důvtipu. Pokud hráč v boji zvítězí (vyhodnocuje se stejně jako zkouška ostražitosti), získá odměnu ve formě speciálního artefaktu nebo trofeje poraženého mutanta, kterou může zpeněžit v určených lokacích. V případě neúspěchu, hráč utrží zranění uvedené na žetonu hrozby. Ve hře existují tři typy zranění: radiační, duševní a fyzické. Všem typům zranění se může hráč bránit skrze své vybavení či předměty, které mohou část zranění absorbovat. Je proto vhodné, aby se hráči vybavili vhodným vybavením.
Odpočinek - po provedení akce si hráč sníží míru únavy o 1. Únava představuje vyčerpanost mrchožroutů a jejich úroveň stresu, která se zaznamenává na speciálním ukazateli únavy. Některé efekty mohou snížit či zvýšit únavu. Za každý bod, který by zvýšil úroveň únavy nad maximální možnou hodnotu, by hráč utrpěl jedno zranění. Únava je také důležitá v případě, kdy v Zóně dojde k velkému úniku radiace. Všichni mrchožrouti, stojící mimo lokace bunkrů či tajných podzemních lokací, utrpí devastující zranění. Pro figurky mrchožroutů nacházejících se v lokaci sousedící s bunkry, se ale skýtá poslední naděje na záchranu. Mohou zvýšit svojí únavu o 2 a okamžitě se přesunout do bezpečí podzemního bunkru. Vstup do tajných vládních lokací - pro vstup do tajné lokace musí hráč splnit podmínku uvedenou na žetonu zámku. Tato opuštěná místa ukrývají velmi užitečné vybavení a informace, které mrchožrouti potřebují pro vstup do sarkofágu.
Fáze událostí
V rámci této fáze vyhodnocují hráči karty událostí. Hra obsahuje několik balíčků karet událostí: zelený balíček pro lokace v zelené oblasti, žlutý balíček pro lokace ve žluté oblasti, jeden speciální balíček pro každou ze čtyř tajných lokací a poslední, určený pro události v sarkofágu. Událost se vyhodnocuje tak, že každý hráč přečte text vyobrazený na kartě pro danou lokaci, ve které se právě nachází, provede zkoušku vybraného atributu a vyhodnotí výsledek. Události na kartách jsou mnohdy ovlivněny reputací mrchožrouta. Reputace představuje morálku a pověst daného mrchožrouta. Hráč se tedy může rozhodnout, jakým směrem se vydá a zda bude ovlivňovat dění v Zóně svou dobrosrdečností či zákeřností.
Fáze zvěstí
Začínající hráč s žetonem "Hlasu Zóny" otočí vrchní kartu z balíčku zvěstí a posune ukazatel "úniku radiace". Pokud se žeton úniku dostane na poslední páté políčko se symbolem zranění, nastává v reaktoru výbuch, který celou Zónu okamžitě zamoří. Odstraní veškeré žetony hrozeb z hracího plánu a způsobí všem mrchožroutům, kteří nejsou schovaní v podzemních lokacích, devastující zranění. Po vyhodnocení úniku radiace a obnově hracího plánu, hráči pokračují s vyhodnocením karty zvěsti. Ta může mít okamžitý či dlouhodobý efekt, který bude ovlivňovat danou oblast do doby, než bude karta odstraněna - může být nahrazena jinou nebo odstraněna únikem radiace.
Verdikt Honza: Na hru Zóna: Tajemství Černobylu jsem se jako fanda knižní, herní a seriálové předlohy velmi těšil. Líbila se mi představa, že se budu moct znovu projít po Černobylské zóně, tentokrát se svou herní skupinou z bezpečí domova, pozabíjet zmutované nestvůry, vyházet pár šroubků na anomálie a objevit tajemství, které se ve hře skrývá. Hra je hezky zpracovaná, tématicky do sebe vše zapadá, herní plán je velký a přehledný a naleznete na něm i ty nejznámější lokace jako Pripjať, sarkofág, Černobylská vesnice či radar přezdívaný Oko Moskvy. Herně však Zóna: Tajemství Černobylu v některých aspektech pokulhává. Vybavení a předmětů je ve hře sice dost, ale není mezi nimi výrazný rozdíl. Mnoho zelených a žlutých artefaktů, které hráč získá zabitím protivníků, má velmi silný postih za jejich použití a mnohdy se hráči nevyplatí, je ve svém batohu vůbec mít. Modifikátorů na úpravu výsledného hodu kostkami je sice dost, ve finále lehce zrušíte kostky s mínusovým znaménkem, ale modifikovat na plusové hodnoty při boji lze mnohem obtížněji. Příběhové texty na kartách tajných lokací jsou pro mě největším zklamáním. Aby se hráč dostal do sarkofágu, musí odhalit dvě tajemství, skrývající se v opuštěných vládních objektech. Zní to skvěle? Ve finále to ale znamená přijít do podzemní lokace, zabít mutanta, objevit laboratorní baňky a je hotovo! Tajemství je sice odhaleno, ale hráč nezjistí fakticky vůbec nic. Takto obdobně končí velká část textů. Je škoda, že si s popisky na kartách nedali tvůrci více záležet, určitě by to hře prospělo a vneslo to do ní ještě více atmosféry. Co se mi naopak hodně líbilo, byl efekt "úniku radiace", který hráče neustále držel v jistém napětí a poblíž lokací s bunkry, aby byli schopní se v případě úniku schovat. Pobavilo mě také, jaký osud čekal mého mrchožrouta po rozřešení události v sarkofágu. Sečteno a podtrženo, Zóna je hra se skvělým tématem, která umí, i přes negativa uvedená výše, vyprávět příběh. Pokud jste fanoušci tématiky Černobylské havárie, hra nesmí chybět ve vaší sbírce.
Verdikt Max: Hra Zóna vás přesune do Černobylské oblasti. Atmosféra hry má takovou sílu, že se snad vyrovná i reálné návštěvě. Nicméně ta by byla jistě bezpečnější. Hra vás však dostane ještě před samotným hraním. Úžasný, funkční insert. Úžasný vizuál. Detailní figurky, které si říkají o nabarvení. Oboustranná mapa pro hru různého počtu hráčů. No a stovky skvělých textů. Tahle hra má vše, co od hry můžete chtít. Jediné co chybí, je volný čas k tomu se do Zóny vracet častěji, neboli hraní zabere i s přípravou více času. Každopádně rozhodně doporučuji.
Verdikt Lenny: Na deskovou hru Zóna jsem se moc těšil. Možná až moc. Černobyl a putování po okolních místech, post-apokalyptická atmosféra, RPG prvky, tajné lokace atd. Tohle se mi honilo hlavou před zahráním hry. Očekávání se mi splnilo bohužel jen z části. Hra je dobře graficky zpracovaná, jsou použity "lepší" materiály, velké množství karet, volnost pohybu a zajímavě zpracovaná karta hráče s inventářem. Bohužel, na co jsem ve hře narážel, byla zvláštně napsaná pravidla. Tohle je problém více složitějších her. Nejsou v nich popsány důležité body správně anebo jsou rozhozeny informace na několik po sobě nejdoucích stránek, takže listujete jak blázen, a jelikož je čeština záludná, tak máte na výběr. Ve hře více hráčů se tak velice lehce dostanete do patové situace a řešíte, zda to má být tak či onak. Po zahrání několika her, doptání se na fóru a zkouknutí videí na YT, je vše jasné. Problémem je i chybějící seznam použitých piktogramů, který mi chybí u většiny her. Pravidla by měla být napsána přesně, čitelně a bez možností vlastního výkladu. Kazí to pak zážitek ze hry. Další vadou na kráse jsou šíleně malé komponenty zranění. Měla se ke hře dodávat pinzeta! Buďme k závěru pozitivní a přiznejme si, že hra je svým způsobem jedinečná a přes počáteční problémy s pravidly a správou hry i zábavná. Pokud se necháte vtáhnout do děje a pohltit atmosférou, tak si to opravdu užijete. Vtipné zpracování některých karet událostí (pánové se trochu vyřádili) je příjemným oživením hry. Zajímavě je udělaná správa hry v podobě událostí a hlídání stavu radioaktivity. Soubojový systém má také něco do sebe. Jen mě trochu iritovalo, když na kostce padne NIC. Závěrem, hra se bude líbit každému fandovi post-apokalyptického světa, dobrodruhovi i tomu, kdo rád bojuje a zlepšuje svoji postavu. Přes problémy s pravidly se hra jeví jako komplexní, neurazí a věřím, že ji někteří budou možná i zbožňovat.
Plusy:
+++ Atmosféra
++ Příběh
++ Detailní figurky
++ Insert
Mínusy:
-- lama karta neobsahuje piktogramy
-- časově náročnější
- nejasná pravidla
- malý rozměr žetonů zranění
Počet znamének značí, kolikrát se recenzenti shodli na daném plusu či mínusu.
Bodové hodnocení:
VÝROBA / PROVEDENÍ 82%
HRATELNOST 77%
VÝSLEDNÉ HODNOCENÍ: 79%
Detailní rozbor bodového hodnocení je k nahlédnutí v přiloženém souboru.